Vinterdæk bør monteres på et dedikeret sæt vinterhjul, uanset om det er relativt billige stålhjul eller smarte alufælge. Udover omkostningerne ved montering/afmontering af dine dæk to gange om året, risikerer hver on/off-cyklus at beskadige dækkene eller endda hjulene.

Der er løbende diskussioner om fordele og ulemperne ved vinterdæk; jeg er naturligvis langt ovre i pro-vinterdækslejren. Jeg tror på, at vinterdæk giver overlegent greb ved kolde temperaturer sammenlignet med helårsdæk. Det er der desuden gode beviser for.

Derudover er det sjældent en god idé at spekulere i små-besparelser med sikkerheden som kompromis – for går det galt. Derudover deler du dit slid mellem to sæt dæk, da dine sommerdæk dermed får fire måneders ferie.

Hvis du er blandt den gruppe af mennesker, der har vinterdæk på et dedikeret sæt hjul, er der en god chance for, at du stadig betaler nogen for at udføre dækskift hvert forår og efterår for dig. Men der er en del penge at spare i budgettet, hvis du smøger ærmerne op og selv udfører denne ret simple manøvre: at skifte hjul derhjemme.

Trin for trin:

Følgende værktøj udstyr skal du bruge til at skifte dæk på din bil:

  • Donkraft
  • Momentnøgle
  • Hjulnøgle
  • Kobberfedt
  • Dækkridt
  • Stålbørste

 

  1. Placer bilen på et fast underlag, træk håndbremsen og sæt bilen i gear.
  2. Sæt donkraften på bilens løftepunkter, som typisk er 20-30 cm fra hjulet og på alle nyere biler markeret under bilen.
  3. Løft bilen en smule, men ikke helt op
  4. Løsn hjulboltene lidt
  5. Hæv bilen, så hjulet løfter sig fra jorden
  6. Skru nu hjulboltene helt af og tag hjulet af bilen
  7. Market på hjulet med dækkridt hvor der har siddet, således du kan sætte de hjulene korrekt på, når du igen skifter hjul (VB, VF, HB, HF)
  8. Rens hjulnavet med en stålbørste for snavs og løstsiddende rust
  9. Sæt vinter- eller sommerhjulet på (husk at tjek om der er nok slidbane på dækket inden du sætter det på og glemmer alt om det igen)
  10. Smør hjulboltene med et tyndt lag kobberfedt – det gør det meget nemmere at løsne boltene igen når du skal skifte til sommer/vinterdæk næste sæson.
  11. Skru hjulboltene på med hjulnøglen (ikke spænd for hårdt – blot så de netop sidder stramt på)
  12. Indstil momentnøglen til den rigtige NM indstilling (se din bils instruktionsbog eller spørg en mekaniker – der er forskel på anbefalet newton meter der spændes med alt efter hvilken type fælge du bruger)
  13. Krydsspænd hjulboltene med momentnøglen – det er vigtigt at krydsspænde for at hjulet sidder korrekt og lige på navet.
  14. Sænk bilen og gå igennem ovenstående trin for de andre hjul og så har du klaret dit sæsonhjulskift selv.
  15. Efterspænd hjulboltene med momentnøglen efter max 500 km.